laupäev, 24. jaanuar 2009

Taiwani liiklusveidrused

Kõigepealt tahaks kõikidele soovida Head Uut Aastat! Seda nii kristliku kui hiina kalendri järgi. Uue aasta esimene postitus sai enamuses valmis juba ennem meie hiina uue aasta reisi, varsti tuleb sissekandeid ka meie reisi kohta. Kõigepealt aga väike ülevaade liiklusest Taiwanis.

1. Rollerid. Võrreldes Eestiga on siin väga-väga palju rollereid, autosid on muidugi ka palju, aga valdav enamus sõidab ikka rolleriga. Esiteks on rollerit odavam osta ja teiseks palju odavam üleval pidada. Korraliku kasutatud auto saaks üsna odavalt kätte, aga kindlustus ja parandamine on ikka kordades kallim kui rolleril. Pluss linnas saab rolleriga vähemalt sama kiiresti, kui mitte kiireminigi liikuma. Ja bensiini sööb ka palju vähem. Näiteks meie 50cc roller saab linnas ühe paagitäiega hakkama veidi üle nädala, paaki läheb korraga umbes 30 krooni eest bensu. Kohalike mentaliteet on selline, kuhu vähegi füüsiliselt võimalik, võib rolleriga minna, sama kehtib ka kusjuures koerte kohta. Koerad söögikohtades ja riidepoodides on täiesti tavaline vaatepilt, aga see on juba omaette teema.
Kuni 50cc-se rolleri juhtimiseks peab olema vähemalt 18-aastane ja load saab ainult kirjaliku testi alusel. Kuni 250cc-se kaherattalise jaoks peab platsieksami ka tegema (ei midagi liiga rasket). Ja lube läheb reaalselt vaja ainult siis, kui õnnetusse satud. Nii et roller on siin tõesti kõige mugavam ja odavam transport. Tainanis on rolleri omamine pea vältimatu, sest linnasisene ühistransport peaaegu, et puudub. On küll mõned bussiliinid, aga kust, kuhu ja millal need sõidavad - seda kõike on üsna keeruline välja uurida. Taipeis ja Kaoshiungis (2 suurimat linna) on olemas metroo ja normaalne ühistransport, seega on ka rollerite poolt põhjustatud liikluskaos väiksem.
2. Liikluskultuur (või õigemini selle puudumine). Eesti ajalehed pasundavad pidevalt, et olukord liikluses on hull. Võrreldes Taiwani (ja tõenäoliselt suurema osa Aasiaga) on keskmine eesti rullnokk täitsa korralik liikleja. Liikluseeskirjad on siin küll teoreetiliselt olemas, aga tänaval kehtib suurema õigus. Liiklus siin on nagu ookeanis, suuremad kalad ujuvad kõigepealt.
3. Taksod. Taksojuhid on siin kõige hullemad liiklushuligaanid. Kollaseid taksosid on linna peal üpris palju ja nad liiklevad väga nahaalselt. Kui sa oled ise taksos, siis polegi asi väga hull, sest saad kiiresti soovitud kohta, kuid kuna taksod kasutavad teistest autodest möödumiseks rolleritele mõeldud radasid, keeravad suunatulesid kasutamata ja tihti eiravad punast tuld, siis on nad suureks ohuks eriti rolleritel inimestele.
4. Väiksed sinised kastiautod. Need on täiesti omaette nähtus ja üldiselt ei allu nad ka suurema õigusele. Pisikeste siniste kastiautode juhid on veel hullemad nahaalid kui taksojuhid - suunatulede kasutamine on pigem harv erand kui reegel, vasakpoolsest reast parempöörde tegemine täiesti igapäevane. Peatuvad ja pargivad nad ükskõik kus, aga nii toimivad siin tegelikult enamik autojuhte. Täiesti tavaline on, et rolleritele mõeldud rajal polegi võimalik sõita, sest see on lihtsalt (vahel isegi põiki) pargitud autosid täis. Ülekäigurada kinni parkida pole mingi küsimus, kui see soovitud uksele parajasti kõige lähem vaba koht on, sest taiwanlastele ei meeldi kohe üldse jala käia, üle 50m ots tuleb ikka rolleriga sõita (tõesti ei liialda, nad ei taha jala käia, suvel kuumaga on see tegelikult arusaadav). Siin on suuremate tänavate ääres tihti parkimiskohad nii rolleritele kui autodele. Kui autode kohad on täis (või lähim vaba koht liiga kaugel), siis pargitakse auto tihti rolleritele ette - rollu rada kinni, seisvad rollerid kinni pargitud. Sellises olukorras on ikka üsna ükskõik kas rollerit sealt välja sikutades kriimustad autot või mitte.
5. Lubade saamine. Peale eksamisessiooni lõppu ja enne meie Hiina uue aasta reisi jõudis Sander lõpuks nii kaugele, et tegi omale Taiwani rolleriload. Need on sellised load, millega tohib kuni 250cc kaherattalist juhtida. Nagu mainitud, tuleb selleks teha kõigepealt kirjalik test - tegelikult on see test arvutis ja seda saab teha ka inglise keeles. Küsimused on enamuses küllalt loogilised, mõned aga väga totrad. (Kui vastata nii, nagu toimub reaalses elus, pole lootustki testist läbi saada.) Läbimiseks tuleb saada vähemalt 85% punktidest, Sander sai 90%.
Siin mõned näited küsimustest:
Numbrimärk: (1) peab olema kinnitatud selleks ette nähtud kohta (2) võib riputada igale poole (3) tee, mida iganes (do whatever) (-tihti esinev vastusevariant)
Kõige olulisem kaitse mootorrattaga (rolleriga) sõitmisel on: (1) lai vöö (2) kiiver (3) tuule-prillid
Kui jalakäijad on ülekõigurajal, siis tuleb: (1) peatuda ja lasta neil esmalt mööduda (2) anda signaali ja sundida nad teed andma (3) kiirendada - reaalsuses toimivad variandid 2 ja 3
Kui mootorrattur tahab näidata rahvuslikku uhkust (national pride), suurendada ühiskondlikku turvalisust ja perekonna õnnelikkust, peab ta: (1) sõitma eetiliselt ja järgima seaduseid (2) omama häid sõiduoskuseid (3) lõpetama suitsetamise ja joomise - kõik head variandid
Kui mootorrattur pole õnnelik, siis on ta tavaliselt: (1) emotsioonitu (2) mitte kaastundlik (3) vihane
Mootorratturi riietus on: (1) vaba (2) sussid/plätud (slippers) on ok (3) peab olema puhas

Lisaks sellele kuulub eksami juurde väike sõidutest. Esiteks tuleb sõita 15m pikkune ja umbes 40 cm laiune (laiust täpselt ei tea) sirglõik läbi 7 sekundga või aeglasemalt. See pole tegelikult nii lihtne, kui tundub, eriti siis, kui eksaminärv on sees. Antakse kaks võimalust. Meie sõbral, kes on pikaaegse kogemusega ja väga hea rollerisõitja, õnnestus see harjutus esimesel eksamil läbi kukkuda. (Kui kukud läbi, võid 7 päeva pärast uuesti proovida). Lõunapausil saab seal platsil ka harjutamas käia. Teine harjutus seisneb selles, et tuleb sõita läbi U kujuline rada, mis on umbes poole laiem kui esimeses harjutuses ja peatuda õigel ajal ja kohas raudtee ülesõidu tulede ja vajadusel foori taga. see harjutus on esimesest tunduvalt lihtsam. Ja ongi kõik. Sanderil läks seekord kõik õnneks ja load (mis pole isegi mitte plastikkaart, vaid kiletatud papitükk) koos vihmakeebiga sai kohe peale eksamit kätte.
Rohkem lubadest Taiwanis võib lugeda siit - seal on ka link proovitestidele internetis.

Kommentaare ei ole: